dag 7, zaterdag met 50 kinderen naar de dierentuin - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Charis College NL - WaarBenJij.nu dag 7, zaterdag met 50 kinderen naar de dierentuin - Reisverslag uit Tîrgu Mureş, Roemenië van Charis College NL - WaarBenJij.nu

dag 7, zaterdag met 50 kinderen naar de dierentuin

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Charis

18 April 2015 | Roemenië, Tîrgu Mureş

Wat een dag weer! We zijn met 50 kinderen uit Soard, een zigeunerdorp 15 km van Sighisoara naar de dierentuin gegaan.

Gisteravond voelden we al een verandering in de wind en het was begonnen met regenen. Dat tekende ook vanmorgen onze gevoelens. We dachten, dat de kinderen in de stad arm waren, maar in dit dorp heerst nog de strijd om te overleven. De mensen gunnen elkaar nauwelijks iets extra’s.

De meeste kinderen die mee zouden gaan naar de dierentuin waren nog nooit uit hun dorp geweest. En dan nu in een bus een tocht maken van 2x 65 km is eng en spannend tegelijk. Voor vertrek een stuk citroen tegen de misselijkheid hielp niet voor iedereen. Gelukkig mochten wij van CBC met onze eigen auto’s naar Targu Mures.

De omgeving is heel mooi en de zigeunerdorpjes langs de weg zijn heel kleurrijk. De plaatsjes als Soard, die verder van de doorgaande weg afliggen zien er heel troosteloos uit. Het werk, dat hier gedaan wordt door mensen als Jamie en Cole is zeer belangrijk. Zij proberen verschil te maken, door Jezus liefde te verkondigen. Het is hard nodig, dat er onderwijs komt over relaties en zwangerschap. Veel meisjes zijn voordat ze 15 zijn al zwanger. Vaak is niet bekend van wie: het kan ook van een broer, vader of oom zijn. In Roemenië geldt de regel, dat zodra een meisje zwanger is ze niet meer naar school mag. Juist de plek waar ze zou kunnen leren goed voor zichzelf te zorgen raakt ze kwijt. Veel van de ouders van de kinderen die meegingen naar de dierentuin zijn net kind-af.

De heenweg heeft het geregend, maar het was droog toen we de bus uitstapten. 's Middag ging de zon zelfs schijnen, God is goed! De dierentuin was niet groot en je moet vooral niet met Nederlandse ogen kijken. Er zijn wel aanpassingen en moderniseringen, maar de leefomstandigheden van de dieren zijn niet om aan te zien zo triest!
De kinderen genoten, iedere groep had een dier als herkenningsteken en elk kind kreeg een rugzakje met een sandwich, een appel en een flesje water. Vooral de oranje kleur van de rugzakjes was een succes (goed bedacht Maaike). Na het rondje langs alle dieren konden de kinderen zich nog uitleven in de speeltuin en na nog een aantal groepsfoto’s leverden we de kinderen af bij de bus.

Wij gingen op eigen gelegenheid terug naar Sighisoara. Eerst nog even langs een bouwmarkt voor vinyl om de zolder van ons bouwproject af te dichten. Ook hadden we andere, persoonlijke “noden” als kleding en koffie met gebak.

We sloten de dag af met een maaltijd bij één van de restaurants in de omgeving van ons pension. Deze enerverende dag was een goede kennismaking met de kinderen van de gezinnen, die we de rest van deze Missiontrip gaan bedienen.

• 19 April 2015 - 15:18

Elly:

Wat een mooie dag, wij als team waren wel erg moe maar zeker voldaan.
    In mijn groepje van 8 kleine kinderen 5-6 jaar zat een jongetje met zijn duim tussen de deur,
    aan de scharnier kant en de deur was bijna dicht!
    Het duimpje was helemaal plat en er zat direct een zwarte streep op.
    direct sprak ik er genezing over uit in de naam van Jezus en na 10 minuten was er niets meer van te zien. Vanmorgen in de kerk kwam hij naar me toe en liep zijn duimpje weer zien.
    compleet genezen, Geweldige God dienen wij!

• 19 April 2015 - 15:29

Aleida Leferink:

geweldig!
    Mag ik een keer mee op missie?

• 19 April 2015 - 22:48

Jan:

Beste Aleida, dat is allemaal mogelijk kijk eens op www.charisbiblecollege.nl en kom eens praten. God kent de verlangens van je hart.
    Bless

• 19 April 2015 - 22:54

Adriana Marges:

Lieve broers en zussen,
    Weer hartelijk dank we hebben een geweldige God en geweldige dienaars en dienaressen.
    We genieten ook van al die prachtige mensen waar jullie troost aan schenken.
    Mogen ze allen Jezus leren kennen en zo de ware Liefde.
    Wij zijn in gebed met jullie en doen er een extra schepje op.
    Shalom,
    Jacques en Adriana

• 19 April 2015 - 23:33

Rien:

je ziet zo wel hoe verwend wij eigenlijk zijn. je doet zo wel iets meer dan een dagje dierentuin.